2014. december 9., kedd

Beigli ("a tökéletes")

Még bőven karácsony előtt vagyunk (bár ilyenkor szerintem nem lehet elég korán kezdeni a készülődést, úgyis minden az utolsó pillanatokra marad), de a tökéletes beigli reményében tartottam egy próbasütést a hétvégén. Nagyon jó lett, olyan amilyennek lennie kell, nem porlad szét, nem repedt szét sütés közben, puhaságát megőrzi napok múlva is, egyszóval tökéletes. Mivel többen kérdezték a receptet, hát íme. Karácsony előtti hétvégén meg lehet sütni, fóliában tárolva simán eláll (csak nehogy a kóstolgatás miatt elfogyjon) ;-)





Tészta (élesztős, de nem tipikus kelt tészta)
·         250g búza finomliszt (B55)
·         125g vaj (puha legyen)
·         20g porcukor (az eredeti recept ennél többet írt, de nekem ennyivel is jól viselkedett a tészta)
·         csipet só
·         6-8g élesztő (tényleg ennyi, nagyon kevés kell bele, nem is lesz tipikus kelt tészta)
·         2 tojás sárgája (ennyi liszthez elég ha kicsi tojásokkal dolgozunk)
·         30ml tej + 2 ek. tejföl (20%) (a recept azt hiszem 80ml 2,8%-os tejet írt, de nekem volt korábbról olyan tapasztalatom, hogy a tejföl nagyon jó a beigli tésztához)

Az átszitált liszthez hozzáadom a csipet sót, a porcukrot és a puha vajat, majd ezeket az adalékokat összedolgozom. Egy külön tálban a az élesztőhöz adtam egy gondolatnyi kristálycukrot (ez megszokás, mindig így dolgozok az élesztővel, mert így azok a kémiai folyamatok, amik a kelesztés során szoktak megtörténni, rögtön lezajlanak és egy kis kevergetés után folyékonnyá válik az élesztő – ez a magic!), illetve a tejet, tejfölt és tojás sárgákat is belekevertem. Ezt követően lazán összedolgozom a lisztes morzsalékkal a folyékony anyagokat. Nem kell túl jól összedolgozni, elég csak nagyjából, amíg el nem válik az edény falától. Nekem kellett még hozzáadni lisztet, de csak óvatosan ezzel! Ha kész, 2 gömböz formálunk és fóliával letakarva hűtőben pihen 1 órát.

Töltelék (classic)
·         250g mák
·         1 vaníliáscukor
·         fahéj, szerecsendió
·         1-1 narancs és citrom reszelt héja
·         rumba áztatott mazsola/ aszalt szilva, kandírozott narancshéj/citromhéj (ízlés dolga)
·         80 ml tej, 2 ek. méz

A felforrósított tejbe mézet teszek és ezzel forrázom a mákot, illetve hozzáadom a többi adalékot.

Összeállítás

A tésztát a hűtőből kivéve kinyújtjuk (2 rúd lesz belőle) és a masszát óvatosan (!) szétterítjük rajta. Ez nem lesz könnyű, mert meleg hatására a vajas (enyhén kelt) tészta könnyen puhul és mivel vékonyra kell nyújtani, könnyen kiszakad a tölteléktől. Ha van türelmünk, akkor a tölteléket is be lehet hűteni és utána két fóliaréteg között azt is ki lehet nyújtani és így egyben ráhelyezni a kinyújtott tésztára. Arra figyeljünk, hogy a tésztának mind a négy szélét fel kell hajtani, hogy ne folyjon ki a töltelék. Tojás sárgával egyszer, majd mikor pihent picit, tojás fehérjével még egyszer lekenjük. Villával megszurkáljuk és még a sütés előtt pihentetjük picit. 200°C-on sütjük 20 percig, majd picit lejjebb véve a hőfokot további 10-15 percre van szükség. Én légkeveréses sütőben csináltam és amint elkezdett pirulni, alufóliával lefedtem. A végén már a légkeveréses funkciót is leállítottam.


Türelmet igénylő sütemény, viszont megéri! Az enyémben most mazsola nem volt, viszont aszalt szilvával helyettesítettem. Karácsonykor ki fogok próbálni valami extra tölteléket is amiben lesz marcipán is, de ezt még addig ráérek kitalálni. :-)





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése